Uligevægten mellem udbuddet og efterspørgslen er drivkraften bag de årlige værdistigninger på investeringsvin.
EFTERSPØRGSLEN. Antallet af velhavende mennesker er stigende. Det samme er interessen for eksklusiv vin. Dette er en global tendens, som er særligt udtalt i Asien, ikke mindst Kina. Køberskaren til eksklusiv og sjælden vin er dermed voksende. Samtidig modnes investeringsvinen og bliver bedre med tiden, hvilket øger attraktiviteten – og dermed værdien - over tid. Af den årsag alene vil en eksklusiv flaske vin altid have en nydelsesmæssig værdi og i flere samfund være et symbol på social status.
UDBUDDET. På udbudssiden er den årlige produktion af investeringsværdig vin stabil og oftest begrænset. Kun en brøkdel af verdens vinproducenter har de fornødne kvalifikationer, økonomi og anerkendelse til at producere topkvalitetsvin, som er attraktivt i investeringsøjemed (investeringsvin udgør under 0,1% af den samlede årlige vinproduktion). Disse producenter er samtidig strengt kontrolleret på årlige kvantiteter af de forskellige Appellations d’Origine Controlee (AOC) i Frankrig og deres modstykke i andre lande. Udover det konstante produktionsudbud, så reduceres udbuddet af tilgængelige flasker i en specifik årgang med den løbende konsum. Indtil der ikke er flere flasker tilbage.
Udfaldet af denne uligevægt mellem udbud og efterspørgsel er kort sagt, at flere og flere investorer søger efter færre og færre flasker, hvilket bevirker at priserne stiger.